zondag 3 juni 2018

Onbetaalbaar

De zorg in Nederland wordt onbetaalbaar en voor mijn gevoel zijn we de middeleeuwen nog niet ontgroeid. Daar waar je vroeger in een bepaalde klasse werd geboren en ook weer doodging is er tegenwoordig nog niet veel veranderd. Het lijkt allemaal om geld te draaien. Als er een ding is waar ik van overtuigd ben is het dat geld de oplossing niet is. Voor niets. Niet voor de armoede in de wereld, niet voor de honger, de oorlogen, de ziektes, de wereldvrede. Wij hebben geld de macht gegeven om bepalend te zijn. Bepalend voor wie?

We hebben er met z'n allen voor gezorgd dat geld een middel is geworden om te laten zien hoe belangrijk je bent, hoe belangrijk het werk is wat je doet en hoe belangrijk het is dat daar een passend huis, een passende auto en passende vakanties bij horen. Want tja....als je zo hard werkt hoort daar wel wat tegenover te staan. Zo werkt het in commerciƫle industrie maar bijvoorbeeld ook in de zorg en zelfs in het maatschappelijk belang. We kunnen niet terug want dan gaat de wereld failliet, de economie stort in en de productie loopt terug. En dat kan natuurlijk niet. We werken niet meer met een andere reden dan geld te verdienen om ons huis te betalen, te kunnen eten, te kunnen ontspannen, te kunnen betalen voor zorg die onbetaalbaar wordt. Het maakt ook eigenlijk niet uit hoe hard je werkt want wat je verdient wordt bepaald door je afkomst, je opleiding of soms zelfs door de familie waar je in geboren bent en de kansen die je hebt gekregen. En zo zijn we in een wereld beland waar we alles onbetaalbaar hebben gemaakt. Dat niet alleen. We hebben er daardoor ook voor gezorgd dat er overproductie is, we ongezond worden en onze planeet ongezond maken en er is niemand die een stap terug durft te doen want dat kost geld....

Nu heb ik niet zoveel wensen, slechts een...dat ik mijn jongens alles kan geven wat ze nodig hebben om een verschil te kunnen maken, zelfstandig te kunnen worden en dat ze zelf de juiste keuzes kunnen maken. En dan bedoel ik geen spullen (hoewel de oudste ervan overtuigd is dat al zijn problemen met een Xbox zijn op te lossen) en ik bedoel ook geen opleiding. Wat ik wil voor mijn kinderen is dat ze alle kansen krijgen die er zijn en dat het niet afhangt van ons salaris of ze die al dan niet krijgen.

Nu ben ik echt bijna aanbeland bij mijn droom. Bovenstaande is voor mij echter zo tekenend dat ik het hier vandaag bij laat. Morgen vertel ik je heel graag dat het kan, dat geld niet bepalend hoeft te zijn. Als je er maar in gelooft...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten