maandag 18 juni 2018

Wie klimt in de boom?

Een onzichtbare "beperking" is en blijft lastig, maar toch: Vraag je aan een blinde beter uit te kijken? Verzoek je een dove beter te luisteren? Waarom verwachten we dan wel van onze kinderen met een prikkelverwerkingstoornis (autisme) om zich net als kinderen zonder deze beperking zicht te gedragen, te ontwikkelen en te integreren in de maatschappij. We bedachten braille zodat blinde kinderen konden leren lezen en schrijven. Er werden hulphonden opgeleid zodat blinde mensen zich zelfstandig konden bewegen. Er werd gebarentaal geleerd voor kinderen die doof waren en er werden zelfs medische hulpmiddelen ontwikkeld zodat ze wellicht toch iets konden horen. En ook heel belangrijk er kwamen én zijn speciale scholen voor kinderen die doof of blind zijn. Passend onderwijs of niet, ik heb nog geen reguliere school gevonden waar dove of blinde kinderen "gewoon" met het lesprogramma meededen. Toch proberen we de kinderen met autisme (overigens ook andere kinderen met een onzichtbare beperking als bijv. AD(H)D, ODD, NLD, DCD) een "gewoon" lesprogramma te laten volgen. Lukt het niet kunnen we er nog een pilletje in stoppen, lukt het dan nog niet.....tja.....eh......?

Passend onderwijs is in mijn ogen voor een groot deel van de kinderen uitgelopen op een totale mislukking. Dat heeft niets te maken met de wil of inzet van de leerkrachten, het past gewoon niet, het is geen onwil, ook niet van de kinderen maar sommige dingen vragen nu eenmaal een andere aanpak. Wanneer ontwikkelen we iets voor deze kinderen? Geen braille, geen gebarentaal maar een stimulerende omgeving waarin ze zich kunnen ontwikkelen en waarin ze gezien worden? Mijn droom dus :-)


Deze omgeving kan binnen de huidige aanpak nooit geboden worden op school alhoewel daar de oplossing ligt. Dat wil zeggen, de kinderen hebben leerplicht maar als het niet lukt op school worden ze net zo makkelijk naar huis gestuurd weet ik uit ervaring. Ik spreek dan ook liever van recht op onderwijs dan leerplicht. En als er dan recht op onderwijs is, waarom maken we dat dan niet passend voor alle kinderen en geven we ze wat ze nodig hebben? 

Mijn missie is niet om een school te beginnen en ik ga het wiel ook niet opnieuw uitvinden. Ik wil met mijn gezin wonen op een plek die voldoende stimulerend is om het beste in mijn én andere kinderen naar boven te brengen. Op deze plek zullen de kinderen met de inzet van paarden (mijn passie) gestimuleerd worden om te leren (wetenschappelijk bewezen) Daarvoor ben ik op zoek naar een locatie, buitenaf in een natuurlijke omgeving waar ruimte is om deze sessies aan te kunnen bieden. Het was denk ik al duidelijk dat ik niet beschik over de financiële middelen om dat gewoon even te kopen. Ik zou ook niet weten hoe ik het bij elkaar moet sparen maar dat is mijn missie en die gaat lukken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten